Voor heel veel moeders is het moeilijk om de stap te maken naar ondernemerschap. Zekerheid vanwege een vaste baan. Tijdgebrek vanwege kinderen. Het idee dat je er helemaal alleen voor staat. En ik kan nog veel meer bezwaren bedenken waarom je het vooral niet zou doen. Maar overweeg je toch om te starten met eerst een side-hussle? Of gooi jij helemaal het roer om? In deze blog deel ik 9 essentiële online tools die jij nodig hebt voor de dagelijkse operationele zaken die bij een eigen bedrijf komen kijken. Online tools die ik de afgelopen jaren zelf uitvoerig heb getest en vandaag de dag gebruik voor mijn bedrijf.

Google Workspace voor email, tekstverwerken en andere programma’s
E-mail, online opslag, online vergaderen, agenda, chat, tekstverwerken, cijfers verwerken, presentaties maken, notities maken, websites ontwerpen en formulieren opstellen. Allemaal beschikbaar op één plek online en offline. Handig voor wanneer je op de kids moet wachten bij het sportclubje. Omdat de programma’s ook standaard ‘autosaven’, weet je ook zeker dat al je werk is opgeslagen. Scheelt weer wanneer je snel je laptop dichtklapt omdat de kinderen je stel op sprong nodig hebben. Je kunt Google Workspace eerst 14 dagen gratis uitproberen, daarna kost het € 5,20 per maand. Wil je 20% korting op het eerste jaar Business Starter pakket gebruik dan de volgende kortingscode 66KDXHJFF4U9GVL. Liever gelijk aan de slag met het Business Standard pakket? Gebruik dan kortingscode F4A9KEPXWGDGFUT.
TransIP voor domeinnaamregistratie en webhosting
Al mijn domeinnamen en website-hosting heb ik gekocht via TransIP. Een Nederlandse leverancier, wat ik persoonlijk erg prettig vind, vooral wanneer ik hulp nodig heb van de klantenservice. Daarnaast staan hun servers in Nederland en wordt het beschermd onder de Nederlandse wetgeving. Via de website kun je controleren of jouw bedachte domein-naam (www.jouwbedrijf.nl) nog vrij is. Verder kun je ook web(site)-hosting aanvragen, omdat jouw website ergens opgeslagen moet worden. Registreer jouw domeinnaam samen met een WordPress-webhosting pakket en je bent vanaf € 6,65 (excl. BTW) per maand al op weg naar zichtbaarheid op het world-wide-web.
Thema voor WordPress website of webshop
Kies je ervoor om zelf een website in WordPress te bouwen, dan is het kopen van een thema (sjabloon) een goede start. Met een sjabloon heb je al een bijna kant-en-klare website in handen. Verander in de sjabloon de kleuren naar jouw eigen stijl en kies jouw favoriete lettertypes. En vervang de tekst en de foto’s met jouw eigen tekst en foto’s en je hebt een website! Natuurlijk komt er bij het (zelf) bouwen van een website veel meer bij kijken! Maar waarom zou je het jezelf in het beging ingewikkeld maken? Moederdingen en mijn zakelijke website zijn gebouwd met het Themify-thema en dat is een drag-and-drop websitebuilder met honderden thema’s ingebouwd. Je hebt al een thema voor $ 59,- per jaar.
Moneybird voor de administratie
In mijn bedrijf adviseer ik al mijn klanten die zijn of haar administratie wilt opzetten om met Moneybird te werken. Wanneer je een account hebt aangemaakt, loodst Moneybird je via een aantal stappen met het opzetten van jouw administratie. Je maakt een sjabloon voor offertes en facturen, workflows voor het versturen van betaalherinneringen en een koppeling met de bank. Klanten kunnen de factuur ook betalen via Ideal én Moneybird helpt je met de kwartaal-omzetbelastingaangiftes. Moneybird heb je vanaf € 12,00 (excl. BTW) per maand, maar is zijn investering vanaf het begin al meer dan waard. Geen gedoe met templates in Word en lijstjes in Excel voor de boekhouding…. #beentheredonethat #enikraadhetiedereenechtaf… Je kunt Moneybird 60 dagen gratis uitproberen. Wil je Moneybird 120 dagen gratis uitproberen, klik dan op mijn persoonlijke Vertel een vriend over Moneybird-link. Is toch weer 2 maanden gratis erbij.
BUNQ voor een zakelijke bankrekening
Een online bank waar je binnen 5 minuten een rekening hebt geopend. Waar je 25 sub-rekeningen kan beheren (onzettend handig voor het opzetten van spaar- en uitgeefpotjes). En een bank die snel geld overmaakt naar andere rekeningen én die ook nog duurzaam is en werkt. Oh en had ik al gezegd dat het een Nederlandse bank is? #supportyourlocals
Canva om te ontwerpen
Hoezeer ik fan ben van grafische ontwerpers, helaas is het inhuren van één niet altijd weggelegd met een starters-budget. Met Canva kun je in een handomdraai zelf afbeeldingen maken voor social media, jouw website en drukwerk. In Canva bestaan er duizenden sjablonen in diverse formaten, die je kunt gebruiken ter inspiratie. Gooi hier jouw eigen sausje overheen en het past zo bij jouw huisstijl. Verder bevat Canva ook een enorme database met stockfoto’s die je gratis kunt gebruiken. Of voor het absurdhoge bedrag van $1 kunt kopen. Canva is toegankelijk via een web-browser, een desktop app en ook via een app op jouw mobiel.
Later om social media in te plannen
Een online tool om jouw sociale media op Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, TikTok en LinkedIn in te plannen. Want zeg nou eerlijk, Welke drukke mama-turning-into-momboss heeft er nu nog tijd om continue op social media te zitten? Bij Later kun je jouw foto’s beheren en bewerken in de mediatheek en al je captions voor berichten opslaan. Bij de betaalde versie kun je zelfs suggesties krijgen voor het gebruik van hashtags #lekkerhandig, een eigen Linkin.Bio en uitgebreide analyses.
ConvertKit om leden te informeren over diensten en producten
Ik heb lang getwijfeld of ik ConvertKit of Mailchimp zou aanraden, mede omdat ik actief ben op beide platformen. Maar ConvertKit bevat toch net even wat meer extra’s, die ik miste bij Mailchimp (al is Mailchimp wel gebruiksvriendelijker). Maar wil je op de lange termijn klanten actief benaderen en ook werken aan automatische mailings en verkoopfunnels, dan is ConvertKit een aanrader.
Notion om notities bij te houden
Ik houd, nou eigenlijk geobserdeerd, van notitieboekjes, maar als ik dan toch al mijn notities bij elkaar wil hebben, dan werk ik graag met Notion. Want binnen Notion verwerk je niet alleen maar notities, maar je kunt tabellen maken en databases opzetten. Een kalender makenknipsels en links verzamelen en je kan alles ontzettend snel terugvinden. Inmiddels ben ik bezig om al mijn notities en lijstjes die ik in Evernote, Google Keep, Word, Excel en Apple Notes over te hevelen naar Notion. Alles bij elkaar op één plek. En dat scheelt weer tijd met zoeken. Andere leuke bijkomstigheid: het vervangt een hoop apps en programma’s waardoor je laptop en mobiel weer kunt opschonen (= weer minder afleiding en dus een rustiger hoofd).
Ik hoop je hier een stukje wegwijs te hebben gemaakt in de wonderlijke wereld van ondernemen. Heb jij zelf tools die onmisbaar zijn voor jouw bedrijf? Of heb je één van bovenstaande tools gebruikt, laat dan weten in de reacties hieronder! Ik ben enorm benieuwd naar jouw ervaringen!
Disclaimer: Deze blogpost bevat enkele affiliate links, wat betekent dat wanneer je een product en/of dienst aanschaft via één van deze links, ik een kleine commissie ontvang van de leverancier, maar daar merk jij als lezer zelf niks van, want de prijs blijft voor jou hetzelfde.